Saturday, March 19, 2011

Use brain, not brawn.

Alhamdulillah takde satu pun orang Malaysia yang terkorban dalam tsunami. Maksudnya auntie dan keluarga selamat disana. Malaikat mengangkat doa nani kepada tuhan barangkali. Doa juga salah satu kaedah berbentuk bantuan tahu? Untuk setiap apa yang kita suka atau tidak suka, sila berdoa.

Yes, cakap pada tuhan. Kalau kau ikhlas, kau betul, kau teraniaya, dia akan dengar.

Setiap hari pergi kerja, niat memang pergi kerja cari rezeki. Bukan niat nak goda suami orang, boyfriend orang atau tunang orang. Heuheu. Test script bersepah, test plan menggunung, projek jadi makin huru hara. Setiap hari datang kerja, kena ingatkan orang kiri, orang kanan, buat kerja elok-elok. kalau tak, aku yang mampus kena marah dengan boss. Buang clumsy, buang gossiping, buat kerja masing-masing . Takdelah kisah nak naik pangkat jadi harapan tinggal kenangan. Ye dok?

Menghambakan diri pada kerja seawal pagi, menyebabkan aku langsung tak sedar apa yang berlaku kat sekeliling. Tahu tahu dah lunch time, tahu tahu dah nak balik. Sebab tu bila I dapat message bukan-bukan yang I rasa kurang berkepentingan, I akan abaikan. Ekceli I nak reply tapi I was like, “lek lek luu nanti reply lah”. Postponed punya postponed, I lupa. Isu jadi makin besar. Forwarding method berleluasa. Pening, penat, tak faham kehendak, I pun tidur. I bukan nya sengaja buat macam “mampus korang lah”. No, I penat seriously. I nak fikir pun otak I reject sebab dia dah penat diperah dari pagi.

Even better if I tak amik tahu I guess. Walaupun nama I di gadai sana sini, I macam, “lek lu eyqa. All is well”

Sampai satu masa, I macam “lek lu lek lu sampai bila?” wak lu.

Aku dah agak, cubaan untuk memulihkan keadaan yang penah berantakan, takkan Berjaya. Jangan cuba, sebab takkan berhasil. Tapi jenis keturunan nak berbaik jugak, cubaan jadi satu usaha untuk tarik orang ni pergi dekat orang ni so that kita semua akan rasa selesa. Yang dah selesa, tak pernah nak bersyukur. Salah, tapi tak Nampak. Okay takpe, kita biarkan dulu.
Kalau nak guna cara musyawarah, guna dari permulaan cerita. Bukan dah pumpampumpam, lepastu baru sibuk nak kumpul geng baru sibuk nak ajak musyawarah. Salah lagi. Okay, buat diam je. Dah hentam sana sini, harini mintak maaf esok sembur lagi dengan ide baru. Memang terbaik. Aku taktahu apa-apa tiba-tiba semua sial sial terpalit kat aku. Diam bukan bererti aku tengah angguk angguk kepala “ya maaf, aku yang salah. Maaflah, aku yang salah”.

Aku ada agenda lain? Okay fine. Haktuiih.

Selagi benda ni aku layan, makin membabi jadinya. Kita semua kena mengaku je yang kita kita ni semua memang tak baik mana, memang lahir lahir je dah berdamping dengan yang namanya perangai pukimak. Depan cakap lain belakang cakap lain, itu biasa. Kawan tikam kawan sendiri, itu perkara biasa. Kawan yang bila susah mengaku kawan bila senang, buang kawan, itu jugak biasa. Kawan yang tak pernah ikhlas memaafkan kawan dan bajet bajet tuhan nak hukum kawan padahal dia sendiri belum tentu betul, itu biasa.

Tapi kalau yang sanggup ditipu dan dianiaya berulang ulang kali, itu luar biasa.

Benda kalau berguru dengan si penipu akan terdidik menjadi penipu. Dan, benda yang dimulakan dengan penipuan, akan menghasilkan penipuan penipuan yang seterusnya. Sampai dah tak dapat nak beza, ni tipu ke tak tipu ke tipu ke tak ni? Kalau nak cukupkan rasa sakit hati, boleh je tambah tipu lagi tapi aku macam “perlu ke?”. Tidak. Jadi biarkan yang lain lain terus menyalak dan jauhkan diri dari yang berkeadaan cenggitu, tak perlu bela diri. Biarkan orang nak kata apa, tak perlu sujud kaki tak perlu tunjuk berani kau-sound-aku-aku-sound-kau-balik.

Kita diam, kita muhasabah diri, kita tunding jari dekat kepala sendiri. Tengok macam mana pergi.

Terlalu remeh untu aku berduka, terlalu tak berperasaan kalau nak kata aku tak kecewa. Cuma aku dah penat, macam kau penat, macam dia penat. Aku angkat bendera putih. Perjuangan nak berbaik tu macam tak direstui. Aku angkat kaki, aku dah malas nak tonton drama tak berbayar ni lagi.

All of you will be fine then. Happy freemason day, guys.

wiwuwiwu. Im a girl with a brain. I just need a pen and a piece of paper to survive. The love is gone between all of us. Bye.

No comments:

Post a Comment